Tudomány-e az asztrológia?
Talán ez az egyik leggyakoribb
kérdés, amivel találkozhatunk, ha az asztrológia tengerére hajózunk. Vizsgáljuk
most meg ezt a kérdést tudományfilozófiai szempontból.
A félreértéseket gyakran az
okozza, hogy az asztrológiát a természettudományok területére szeretnék
besorolni, mivel matematikát és csillagászati ismereteket is igényelt a
gyakorlata (sajnos ma már a számítógépes programoknak köszönhetően, bárki lehet
"asztrológus").
Ennek ellenére az asztrológia nem
természettudomány, hanem természetfilozófiára
épülő módszertan, mely a természetfilozófia tárgyait (őselemeket) modellezi.
Tehát a természettudományok tudományos módszertanát nem lehet rá alkalmazni,
mint ahogy a bölcsésztudományokra sem. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy
nem lehet tudományos vizsgálatoknak alávetni, hanem azt jelenti, hogy nem a
természettudományoknál megszokott módszertan alapján, mivel az asztrológia
működése nem egzakt.
ÉLŐ TERMÉSZETTUDOMÁNY
IV. Osztály - Agrártudományok
V. Osztály - Orvosi Tudományok
VIII. Osztály - Biológiai
Tudományok
A fentiekből kiderül, hogy a mai
tudományos világkép nem vitatja az asztrológia kiemelkedő tudománytörténeti
szerepét, ám gyakorlati alkalmazásának releváns mivoltát már nem ismeri el. Épp
ugyanezt teszi Platón vagy Arisztotelész filozófiájával: megbecsüli, mint az
emberiség kulturális hagyatékát és ugródeszkáját, de mára elavultnak tartja
nézeteit.
Platón (i.e. 427-347) "Az állam"
című művében az alábbiakban határozta meg a tudományrendszerét, mely szerint az
athéni akadémia is tagozódott:
- Gimnasztika
- Zene
(metrika)
- olvasás, írás
- irodalom (költészet)
- zene (összhangzattan) - Matematika
- aritmetika - Geometria
- Asztronómia
(csillagászat és asztrológia)
- Dialektika
Láthatjuk, hogy itt az
asztronómia külön tudományágat jelöl, s rendkívül megbecsült szereppel
rendelkezett.
Platón és a korabeli görög
műveltség szerint az asztrológia tudomány, s annak nem csak az elméleti, hanem
gyakorlati oldalát is oktatták és gyakorolták a görög műveltség tudós fői.
Középkorban az asztrológia a Hét
Szabad Művészet kiemelkedő tagjaként jelent meg. A Hét Szabad Művészt szegmensei
az alábbiak:
I. Trivium
Grammatica
(Nyelvtan)
Retorica
(előadás művészet)
Dialetica
(logikus érvelés)
II. Quadrivium
Musica
(Zene)
Az asztrológiát azért nevezték a
Tudományok Királynőjének, mert a matematikai és geometriai tudásanyagunk az
asztrológia gyakorlásának köszönhetően fejlődött az ókortól a középkoron át,
egészen az újkorig. Ezenkívül olyan szimbólum-rendszerrel dolgozik, mely
analógiák segítségével képes leírni és modellezni a világ jelenségeit.
A középkorban az asztrológia
szintén gyakorlati tudományként volt jelen az értelmiségi réteg életében.
Következő állomásunk a
felvilágosodás küszöbén lesz, ahol még gyakorlati tudománynak számított az
asztrológia.
Láthatjuk, hogy itt helyett kapott az alkímia és az asztrológia is.
Később a felvilágosodás eszméje
eltörölt mindent, ami a természetfilozófiákhoz kapcsolható tudományág volt, így
a katedrákról kiszorult az asztrológia és az alkímia is. Helyüket a csillagászat
és a kémia vette át, s utoljára a XIX. század elején oktattak egyetemen gyakorlati
asztrológiát.
Hogy milyen érvek és ellenérvek szólnak a két álláspont mellett és ellen, arról a következő részben többet tudhatunk meg.
A honlapon található cikkek, írások, anyagok a szerzői jog védelme alatt állnak. A weboldal bármely tartalmi elemét a forrás megadása nélkül felhasználni tilos.